MOSTERD VOOR DE MAALTIJD 2.0 / PENNEN MET MOSTERD 
 
Inleiding door juryvoorzitter Robert Beernink tijdens de prijsuitreiking van de wedstrijd ‘dialogen schrijven’ op 3 februari 2019 in Abraham’s Mosterdmakerij & Restaurant in Eenrum.
 
De lancering van ‘Mosterd voor de Maaltijd’, Leonardo Pisano’s dialogenbijbel, en ‘Pennen met Mosterd’, de wedstrijd dialogen schrijven, vormen een prima combinatie. Of we bang waren dat de ontvangen dialogen aanleiding waren de publicatie van het boek als overbodig te bestempelen? In het geheel niet. 'Mosterd voor de Maaltijd 2.0' is, denk ik, op weg een standaard leerboek en naslagwerk te worden voor leergierige schrijvers. 
 
Wat is zo boeiend aan dialogen?
Waar een beschrijving al snel een alinea opsoupeert, kan een goed geschreven dialoog van soms maar enkele woorden een situatie handen, voeten en een gevoel geven. Herman Finkers bewees dat het zelfs met nog minder kan, zoals blijkt uit dit vrij vertaalde citaat:        
‘Op de vraag aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap of hij ook vindt dat het niveau van de gemiddelde Nederlander wat betreft taalvaardigheid, vocabulaire en eloquent spreken onder de maat is, antwoordde de bewindsman: ‘Mwa!’’ 
 
Naar schatting een miljoen Nederlanders schrijven, waarvan slechts enkele de pers halen. Voor sommigen hoeft dat ook niet: voor hen is schrijven gewoon een hele leuke hobby. Wie wel ambities heeft om zijn of haar gedachtegoed breed te delen, bieden verschillende websites en sociale media meerdere platforms. Wie nog verder wil en publiceren als doel heeft, ervaart hoe lastig het is aan de bak te komen bij, bijvoorbeeld, een uitgever, tenzij je gearriveerd of een BN’er bent. Bekende namen verkopen immers het beste. Je bent dan in een omgeving waar het gaat om ‘kwaliteit’ en ‘stijl’. En waar als motto geldt, houd je vast: stijl is belangrijker dan inhoud. Op dat niveau botsen de meningen nog wel eens.
 
Het aardige van de schrijfwedstrijd 'Pennen met Mosterd' is dat de deelnemers naar aanleiding van de ontvangen feedback hun inzending konden herschrijven. Die feedback kon gaan om taalgebruik, plot, spelling, noem maar op. Wat bleek: elke herziene dialoog was beduidend beter dan de oorspronkelijke.  
 
Vrijheid van meningsuiting is een mensenrecht. Jouw boodschap, jouw verhaal, jouw dialoog beklijft en komt het beste uit de verf, uit de inkt liever gezegd, als het schrijf- en taaltechnisch voor elkaar is en bij voorkeur overgoten met een scheut eigenheid, noem het persoonlijke stijl. Dus mijn boodschap is: sta open voor feedback en kritiek, doe er wat mee, werk aan kwaliteit. Dat hoeft niet, even goede vrienden, het is maar een advies. 
 
Tijdens de presentatie van mijn boek ‘de zAligen’ vroeg iemand of het na het intensieve redactietraject nog wel mijn verhaal was. Ik kon slechts antwoorden dat het nog meer mijn verhaal was geworden. 
 
Ambilicious Uitgever, die Pennen met Mosterd heeft helpen organiseren, heeft als motto: ‘Elk verhaal verdient een podium’, mits dat verhaal kwalitatief aan de eisen van publiceerbaarheid voldoet. Ambilicious kan je begeleiden en helpen om dat niveau te halen.  
 
Ik ben met overtuiging verbonden aan deze uitgever. Waarom? Ambilicious daagt respectvol uit en laat me voortdurend meer eigenheid ontdekken en draagt daardoor bij aan het hoogste goed dat schrijven kan bieden, immers: verhalen vormen vrijheid. 
 
Dank jullie wel.
 
Klik voor een beeldverslag van de lancering van 'Mosterd voor de maaltijd 2.0' en de prijsuitreiking van 'Pennen met mosterd' op:
 


ISBN 978-94-92551-53-5

 
 
ISBN 978-94-92551-54-2